Jak pozytywnie przejść nabór do PSP – Poradnik cz.II

W tym wpisie omówię etap składania dokumentów.

 

Etap bardzo ważny, należy uważnie czytać ogłoszenie o naborze.

 

W każdym ogłoszeniu muszą być enumeratywnie wymienione wszystkie dokumenty jakie kandydat zobowiązany jest złożyć. Oznacza to, że komisja kwalifikacyjna nie może żądać żadnych innych dokumentów  od kandydata ale brak któregoś z dokumentów spowoduje ich odrzucenie co w konsekwencji już na wstępie kończy przygodę z PSP.  

Kandydat, zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej, zobowiązany jest złożyć dziewięć dokumentów:

1) Podanie o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej. Dodam, że koniecznie podpisane. Komisje  najczęściej nie wymagają jakiejś szczególnej formy. W Podaniu należy zamieścić swoje dane osobowe, adresata podania (nazwę i adres komendy), prośbę o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej, oraz uzasadnienie. W uzasadnieniu warto opisać swoje dokonania w OSP, ewentualne tradycje rodzinne, zainteresowania związane straż pożarną itd. Członkowie komisji czytają podania i dobrze na samym starcie przedstawić się w korzystnym świetle.

2) Życiorys. Podobnie jak w przypadku podania najczęściej nie jest wymagana żadna szczególna forma. Życiorys powinien zawierać nasze dane osobowe oraz opis etapów naszej nauki i pracy (nazwa szkoły lub zakładu pracy oraz lata nauki lub pracy, od – do) chronologicznie i ewentualnie zmiany stanu cywilnego. Pamiętamy o podpisaniu życiorysu.

3) Kserokopie świadectw pracy lub służby z poprzednich miejsc pracy lub służby, o ile wcześniej kandydat pozostawał w stosunku pracy lub służby. Dotyczy jedynie kandydatów którzy wcześniej pracowali lub służyli. Należy odszukać świadectwa pracy lub służby ponieważ posłużą do naliczenia dodatku stażowego.

4) Kopie dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie, wyszkolenie lub posiadane umiejętności. Bardzo ważny punkt, należy bardzo dokładnie przeczytać załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej i dołączyć wszystkie dokumenty poświadczające zdobyte wykształcenie, wyszkolenie lub posiadane umiejętności. Od ilości przedłożonych dokumentów zależy ilość punktów preferencyjnych przyznanych przez komisję kwalifikacyjną. Jest to na tyle ważny punkt, że omówię go w oddzielnym wpisie.

5) Kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego. Chodzi o kopię dowodu osobistego lub paszportu.

6) Podpisane oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych niezbędnych do realizacji procesu postępowania kwalifikacyjnego, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. Większość komend stosuje formularz który można pobrać ze strony internetowej komendy lub w sekretariacie, następnie wypełnić i odpisać. W przypadku kiedy komenda nie wymaga specjalnego druku, piszemy sami oświadczenie zawierające nasze dane, miejscowość datę oraz następującą treści:

„OŚWIADCZENIE o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji. Ja niżej podpisany/a Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przedstawionych przeze mnie dokumentach dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu kwalifikacyjnego do służby w Państwowej Straży Pożarnej - zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (t 1. oz. U. z 2016 r. poz' 92Ż)” i podpisujemy.

7) Podpisane oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych. Podobnie jak w przypadku oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji komendy stosują najczęściej odpowiedni druk. Przeciwnym przypadku piszemy oświadczenie zawierające nasze dane osobowe, miejscowość i datę oraz następującą treść:

„OSWIADCZENIE o korzystaniu z pełni praw publicznych. Ja…………….. urodzony/a dnia………… w ………… oświadczam, że korzystam z pełni praw publicznych oraz posiadam pełną zdolność do czynności prawnych” i je podpisujemy.

8) Podpisane oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Identycznie jak w przypadku dwóch poprzednich oświadczeń pobieramy wymagany druk lub piszemy oświadczenie zawierające nasze dane osobowe, miejscowość i datę oraz następującą treść: „OŚWIADCZENIE. Oświadczam, że nie byłem(am) karany(a) za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Niniejsze oświadczenie składam pouczony(a) o odpowiedzialności karnej z art' 233 s 1 kodeksu karnego - ,,Kto składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3" _ (Kodeks Karny z dnia 6 czerwca 1997 roku, tj. Dz. U. z 20L6 r. poz. 1137.)” i składamy podpis.

9) Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych. Komendy najczęściej stosują druk który trzeba pobrać tak jak druki oświadczeń. Z drukiem udajemy się do Przychodni sportowej gdzie lekarz wykona badania i podpisze zaświadczenie. W praktyce komisje kwalifikacyjne nie przywiązują wagi do tego jaki lekarz podpisze zaświadczenie. Często przyjmowane są zaświadczenia podpisane przez lekarza rodzinnego. W przypadku braku opracowanego druku na zaświadczeniu powinna się znajdować pieczątka zakładu służby zdrowia, nasze dane osobowe i wyszczególnione konkurencje w których będziemy brali udział np.

„Wyżej wymieniony(a) może przystąpić do następujących konkurencji:

1. Próba wydolnościowa - zmodyfikowa: metoda harwardzka (,,HARVARD STEPUP   TEST'').

2. Test sprawności fizycznej obejmujący:

 a.) bieg na dystansie 50 m,

 b) bieg na dystansie 1000 m,

 c) podciąganie na drążku.

3. Sprawdzian z pływania - polegający na przepłynięciu 50 m dowolnym stylem w czasie do 60 sekund.

4. Próba wysokościowa _ polegająca na asekurowanym wejściu po drabinie, ustawionej pod kątem 75" na wysokość 20 m.”

Zaświadczenie musi być opatrzone pieczątką i podpisem lekarza.

 

Komisje kwalifikacyjne mogą żądać od kandydatów złożenia dodatkowych dokumentów.

 

Przedstawię te na które natknąłem się w ogłoszeniach:

1) Oświadczenie o wyrażeniu zgody na publikację wyników.

2) Oświadczenie, że kandydat nie będę wnosił roszczeń do Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz do innych funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej o wypłatę odszkodowania z tytułu ewentualnego wypadku zaistniałego podczas udziału w postępowaniu rekrutacyjnym.

Oświadczenia te były zawsze gotowym drukiem do pobrania ze strony lub w sekretariacie komendy, należało je wypełnić, podpisać dołączyć do składanych dokumentów. Niektóre komisje wymagały aby kserokopie składanych dokumentów były podpisane przez kandydata.

 

Czytajmy zatem dokładnie ogłoszenia i składajmy wymagany komplet dokumentów w wymaganej formie. Po weryfikacji dokumentów i przyznaniu, na ich podstawie, punktów preferencyjnych przyjdzie kolej na próby wydolnościowe i sprawnościowe. To ogromne przedsięwzięcie  logistyczne i im mniej kandydatów tym łatwiejsze do przeprowadzenia.

 

Pamiętajcie, nikt was o uzupełnienie dokumentów nie poprosi.