Nowe prawo - kontrowersje wokół projektu Ustawy o OSP
Ochotnicza Straż Pożarna to ( w świetle obowiązujących obecnie przepisów) jednostka ochrony przeciwpożarowej, która działa w formie stowarzyszenia. Ochotnicze straże pożarne funkcjonują zatem na podstawie ustawy o stowarzyszeniach, czyli mają dość szeroki zakres możliwości działania, natomiast sprawy dotyczące działań ratowniczych są określone w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i są wspólne dla OSP i PSP. Szczegółowe zadania oraz organizację określa statut każdej jednostki. OSP stanowią obecnie ponad 96 % ogólnej liczby jednostek ochrony przeciwpożarowej. W samym środowisku OSP dążenia do odrębnej ustawy nie było jednak Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej, opracowało projekt ustawy o ochotniczej straży pożarnej. Istotą nowych regulacji jest, wg ich twórców, potrzeba uregulowania i podniesienia statusu prawnego jednostek OSP w jednym akcie prawnym rangi ustawowej. Jednak, jak to zazwyczaj bywa przy ingerencji polityczno-prawnej w system, który istnieje i całkiem sprawnie funkcjonuje od wielu lat, projekt jest szeroko dyskutowany i poddawany krytyce i analizie – czy rzeczywiście chodzi tu wyłącznie o nowe przywileje dla druhów. Czy zmiany szykowane w organizacji, która ma charakter dużo szerszy niż działania ratowniczo-gaśnicze nie zmienią wyjątkowego charakteru tych jednostek i czy nie naruszą zdrowej równowagi i komplementarności służby ochotniczej i zawodowej?
Najważniejsze zmiany proponowane w nowej ustawie:
- OSP, które utworzą jednostki ratowniczo-gaśnicze OSP, zwane dalej "JRG OSP", są jednostkami ochrony przeciwpożarowej (art. 1 ust. 1). Pozostałe OSP, które nie będą w stanie utworzyć JRG OSP przestaną być jednostkami ochrony przeciwpożarowej i nie będą mogły brać udziału w działaniach ratowniczo-gaśniczych. Będą mogły funkcjonować na zasadach określonych wyłącznie w Prawie o stowarzyszeniach.
- Aby stać się JRG OSP niezbędne będzie wyposażenie jednostki w pojazdy gaśnicze i specjalne oraz sprzęt i środki techniczne; obowiązywać będą minimalne standardy zdolności operacyjnej, minimalne standardy gotowości operacyjnej, które określić ma minister właściwy do spraw wewnętrznych w rozporządzeniu. Jeśli dana OSP nie spełni tych wymogów utraci status jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz możliwość finansowania przewidzianego obecnie w ustawie o ochronie przeciwpożarowej.
- OSP zostanie poddana bezpośredniej kontroli wojewody oraz nadzorowi komendanta wojewódzkiego PSP. Zakres i sposób kontroli oraz zakres i sposób nadzoru nie zostały na razie określone.
- Strażacy ochotnicy utracą prawną możliwość posługiwania się nazewnictwem strażak, a nazywani będą ”Ratownikami OSP”.
- Członkowie OSP utracą prawo do własnego munduru wyjściowego i galowego. W projekcie zapisano "Ratownikom OSP w JRG OSP, przysługiwać będzie prawo do środków ochrony osobistej i umundurowania, na zasadach określonych dla strażaków Państwowej Straży Pożarnej".
- Świadczenia dla ratowników OSP (zwolnienia z pracy, odszkodowania, ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczych, rekompensaty, ochrona prawnokarna) pozostają praktycznie niezmienione w stosunku do aktualnego stanu prawnego.
- Projekt ustawy o ochotniczej straży pożarnej wprowadza świadczenie ratownicze, z tytułu wysługi lat w JRG OSP trwającej ponad 25 lat.
- możliwość nadania odznaki „Świętego Floriana za zasługi dla społeczności lokalnej”, nadając jej powszechny charakter. Dedykowana ona będzie wyłącznie ratownikom OSP.
- Wprowadzenie uznaniowych uprawnień finansowych dla ratowników OSP.
- Wprowadzenie urzędowego wzoru legitymacji dla ratownika OSP, który OSP będą musiały stosować.
- Państwowa Straż Pożarna przestanie nieodpłatnie szkolić ratowników OSP.
ZMIANA NAJISTOTNIEJSZA – i jednocześnie budząca najwięcej kontrowersji - to utracenie przez część OSP, które nie będą w stanie sprostać przekształceniu w JRG statusu jednostki ochrony przeciwpożarowej. Pozbawi je to gminnego finansowania. Spowoduje to wykluczenie, a de facto likwidację tych OSP, które być może mają mniejsze zaplecze sprzętowo-techniczne do działania na dużą skalę, ale jednak na mniejszą skalę, lokalnie, mogą działać często szybciej i sprawniej niż inne jednostki. Klasyfikowanie jednostki i decydowanie o jej likwidacji wyłącznie na podstawie wyposażenia to, zdaniem wielu, duży błąd. W wielu przypadkach liczy się czas dotarcia na miejsce zdarzenia i to powinien być główny wskaźnik przydatności. Będą więc takie OSP, które np. w dziedzinie ratownictwa, pierwszej pomocy, mogą mieć bardzo skromne wyposażenie, ale za to dysponują zaangażowanymi ludźmi, znającymi lokalne uwarunkowania i mogącymi zareagować bardzo szybko. To te jednostki pełnią nieocenioną rolę przy katastrofach czy klęskach żywiołowych.
A co z kulturotwórczym potencjałem i tradycją tych małych, lokalnych jednostek? To właśnie one zajmują się propagowaniem idei społecznictwa i wolontariatu w lokalnych społecznościach. Młodzieżowe i dziecięce drużyny są od lat domeną OSP z mniejszych miejscowości. Remiza OSP to często lokalna siłownia, klub pasjonatów pożarnictwa, miejsce spotkań i lokalnych uroczystości. To właśnie te małe jednostki utrzymują orkiestry, a w galowych mundurach uświetniają religijne obchody i świąteczne okazje.
Od 10 maja trwają konsultacje nad projektem; z tych dyskusji i rozmów wyłania się kilka najważniejszych punktów/propozycji, w którym kierunku powinien iść ustawodawca chcąc brać pod uwagę społeczność, której przepisy mają dotyczyć:
- w kwestii wprowadzenia JRG OSP ideą powinno być podkreślenie profesjonalizmu tych jednostek. Należałoby jednak rozważyć możliwość pozostawienia jednostek operacyjno - technicznych (JOT ) – uchroni to jednostki mniejsze, niezdolne do sprostania standardom JRG ale wciąż bardzo potrzebne w lokalnych społecznościach przed likwidacją.
- zapisanie w ustawie, że OSP jest formacją mundurową. Rozwieje to obawy w zakresie mundurów.
- dodanie wprost słowa BEZPŁATNIE do artykułu regulującego tematykę szkoleń strażaków OSP. W obecnym kształcie projektu ustawy, z art. 27 ust. 2 wynika, że szkolenie pokrywane będzie z budżetu państwa;
- rozważenie określenia strażak / ratownik lub innej formy. Ustawodawcy twierdzą, że nie jest intencją ustawy odbieranie tytułu „strażaka” członkom OSP. Jedynym założeniem było i jest dostosowanie nazwy do aktualnych zadań.
Proponowane w nowej ustawie benefity (dodatki do emerytur, ekwiwalenty) dla członków OSP dotyczyć maja wyłącznie członków jednostek przekształconych w JRG. Czy są one na tyle kuszące, żeby druhny i druhowie zaakceptowali i poparli proponowane zmiany? Będziemy na bieżąco śledzić dyskusje w tym temacie.