System ERCC, ważny mechanizm w Europejskim ratownictwie
Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC- Emergency Response Coordination Centre) jest sercem unijnego mechanizmu ochrony ludności. Koordynuje dostarczanie pomocy krajom dotkniętym klęską żywiołową, w postaci artykułów ratunkowych, ekspertyz, zespołów obrony cywilnej i specjalistycznego sprzętu. Centrum zapewnia szybkie rozmieszczenie wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych i działa jako centrum koordynacji między wszystkimi państwami członkowskimi UE, sześcioma dodatkowymi państwami uczestniczącymi, krajem dotkniętym klęską oraz ekspertami ds. ochrony ludności i pomocy humanitarnej. Centrum działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i na wniosek władz krajowych lub organu ONZ może pomóc każdemu krajowi w UE lub poza nim dotkniętym poważną katastrofą.
Dlaczego to jest ważne?
Dobrze skoordynowane reagowanie na katastrofy spowodowane przez człowieka i zagrożenia naturalne na szczeblu europejskim może uniknąć powielania działań humanitarnych i zapewnić, że pomoc jest dostosowana do potrzeb dotkniętych nimi osób. Aby zmniejszyć obciążenie państw wnoszących wkład, Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego może współpracować bezpośrednio z krajowymi organami ochrony ludności kraju będącego w potrzebie, a także może wspierać finansowo dostarczanie zespołów ochrony ludności i zasobów do dotkniętego kraju.
Współpraca w zakresie ochrony ludności i rozwój zdolności reagowania kryzysowego UE
Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) ma w pełni obsadzony i przeszkolony system dyżurów. Całodobowa obecność zapewnia monitorowanie w czasie rzeczywistym i natychmiastową reakcję w dzień i w nocy.
Centrum zarządza rezerwą wcześniej zadeklarowanej pomocy państw członkowskich UE i państw uczestniczących, którą można natychmiast rozmieścić. Kraje te mogą przeznaczać zasoby w stan gotowości w puli, gotowej do rozmieszczenia w ramach szybszej i bardziej spójnej reakcji europejskiej, gdy zajdzie taka potrzeba. Jakość odpowiedzi zapewniana jest poprzez ustalenie kryteriów jakości oraz proces certyfikacji.
Centrum może zidentyfikować ewentualne luki w pomocy europejskiej i zaproponować sposoby ich uzupełnienia poprzez wsparcie finansowe UE. W ramach unijnego mechanizmu ochrony ludności Komisja może współfinansować koszty operacyjne, w tym koszty transportu, umożliwiając w ten sposób dostarczenie pomocy do dotkniętego kraju w ciągu kilku godzin przy mniejszym wpływie na budżet podmiotów oferujących pomoc. Łączenie przesyłek do dotkniętego kraju zwiększa skuteczność europejskiej reakcji.
W 2021 r. UE wzmocniła centrum o zwiększone możliwości operacyjne, analityczne, monitorujące, zarządzające informacjami i komunikacyjne.
Platforma koordynacyjna ochrony ludności i pomocy humanitarnej
Centrum usprawnia koordynację działań ochrony ludności i pomocy humanitarnej. Utrzymuje bezpośrednie połączenie z organami ochrony ludności i pomocy humanitarnej w państwach członkowskich UE, umożliwiając wymianę informacji w czasie rzeczywistym. Zapewnia rozmieszczenie zespołów koordynacyjnych i oceniających składających się z ekspertów ds. pomocy humanitarnej i ochrony ludności w celu przeprowadzania wspólnych ocen potrzeb.
Poprawa koordynacji reagowania kryzysowego na szczeblu europejskim
Centrum zapewnia współpracę i spójność działań UE na poziomie międzyinstytucjonalnym, koncentrując się na mechanizmach koordynacji z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych, Radą i państwami członkowskimi UE. Pełni również funkcję centralnego całodobowego punktu kontaktowego w przypadku odwołania się do Klauzuli Solidarności. Zapewnia również narzędzia łączności i monitorowania w sytuacjach kryzysowych za pośrednictwem wspólnego systemu łączności i informacji w sytuacjach kryzysowych (CECIS), internetowej aplikacji ostrzegania i powiadamiania umożliwiającej wymianę informacji w czasie rzeczywistym.
Koordynacja działań podczas pandemii koronawirusa
Pandemia koronawirusa przyniosła nowe wyzwania, takie jak brak wystarczającej dostępności na rynku środków ochrony indywidualnej, zapotrzebowanie na środki medyczne, lekarzy i zespoły medyczne. W ubiegłym roku ponad 2/3 akcji reagowania koordynowanych przez Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego dotyczyło dystrybucji ponad 12 milionów artykułów medycznych. Do tej pory w 2021 r. Centrum koordynowało pomoc dla ponad 20 krajów na całym świecie, w tym do Czech, Słowacji, Ukrainy, Mołdawii, Nepalu i Indii.
Reakcja na zanieczyszczenie morza
Od 1978 r. UE odgrywa kluczową rolę w reakcji na zanieczyszczenie mórz. Dziś jego rola stała się jeszcze większa dzięki koordynacji reagowania zapewnianej przez Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego.
Przykład działania systemu
W związku z falą pożarów na południu Europy, Grecja poprzez ERCC (Emergency Response Coordination Centre) zgłosiła zapotrzebowanie na pomoc ratowniczą, w szczególności na moduły GFFFV. GFFFV to angielski skrót oznaczający Ground Forest Fire Fighting using Vehicles - moduł do gaszenia pożarów lasów z ziemi z użyciem pojazdów.
Polska w odpowiedzi na prośbę Grecji, skierowała do walki z pożarami siły i środki Państwowej Straży Pożarnej. Podjęto decyzję o wysłaniu dwóch modułów GFFFV, z Wrocławia i Poznania, w sumie 143 strażaków i 46 pojazdów.
W skład wielkopolskiego modułu GFFFV wchodzi 65 strażaków i 21 pojazdów, w tym pojazdy gaśnicze, wężowe, pompy dużej wydajności, quady, zaplecze logistyczne oraz sprzęt łączności z Komendy Wojewódzkiej PSP w Poznaniu, Szkoły Aspirantów PSP 19 komend miejskich i powiatowych PSP woj. wielkopolskiego (Kalisz, Konin, Leszno , Poznań, Chodzież, Czarnków, Gniezno, Jarocin, Koło, Kościan, Krotoszyn, Międzychód, Ostrzeszów, Piła, Pleszew, Rawicz, Turek, Wolsztyn i Złotów).
7 sierpnia 2021 r. o godzinie 10.00, po odprawie z zastępcą wielkopolskiego komendanta wojewódzkiego PSP st. bryg. Jarosławem Zamelczykiem, moduł wielkopolski wyjechał z Komendy Miejskiej PSP w Lesznie i udał się do Wrocławia, gdzie nastąpiła koncentracja sił i środków. Odprawę przeprowadził Zastępca Komendanta Głównego PSP nadbryg. Adam Konieczny. Konwój wyruszył z Wrocławia po godzinie 16.
Dowódcą misji polskich strażaków w Grecji został brygadier Michał Langer - jak podaje Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. Langner na co dzień pełni służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej na stanowisku Zastępcy Dyrektora Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności.
Nie jest to jego pierwsza misja. W 2018 roku dowodził grupą GFFFV Poland podczas misji w Szwecji. Zastępcą Langnera będzie brygadier Tomasz Grelak, który jest Naczelnikiem Wydziału Operacyjnego w Komendzie Wojewódzkiej PSP w Poznaniu. On również brał udział w misji w Szwecji.
Pełny wykaz pojazdów wchodzących w skład GFFFV Wrocław i Poznań.
Skład:
- 220[M]55 – SLBus Volkswagen T5 – KW PSP Warszawa
- 840[M]83 – SCKw Iveco Trakker 450 – OS KW PSP Warszawa
- 220[K]99 – SDł Renault D12/WISS – KW PSP Kraków
- 220[P]92 – SLOp Toyota Land Cruiser + quad – KW PSP Poznań
- 220[P]99 – SDiŁ Renault D12/WISS – KW PSP Poznań
- 252[P]56 – Iveco Crossway – SA PSP Poznań
- 308[P]72 – SCKn Renault Kerax/WISS + K3 – JRG 8 Poznań
- 362[P]25 – GCBA 9,5/64 MAN TGS 26.440/Stolarczyk – JRG 2 Konin
- 342[P]26 – GCBA 9,5/60 MAN TGA 26.430/Stolarczyk – JRG 2 Kalisz
- 401[P]25 – GCBA 5.9/40 MAN TGM 18.320/Stolarczyk – JRG Chodzież
- 412[P]25 – GCBA 9,5/64 MAN TGS 26.440/Stolarczyk + 412-P10 – JRG Trzcianka
- 412[P]80 – SW 3000 Volvo FMX/Szczęśniak + 412-P7 – JRG Trzcianka
- 420[P]82 – SLKw Volkswagen Transporter T5 – KP PSP Gniezno
- 421[P]26 – GCBA 9,5/50 Scania G440 6×6/ISS Wawrzaszek – JRG Gniezno
- 481[P]22 – GBA 2.5/16 Renault Midlum/ISS Wawrzaszek – JRG Kościan
- 491[P]82 – SCKw MAN TGM 18.340/Stolarczyk – JRG Krotoszyn
- 501[P]25 – GCBA 9,5/60 MAN TGS 26.440/Stolarczyk + 501-P4 – JRG Międzychód
- 541[P]21 – GBA 2,5/16 MAN TGM 18.280/Stolarczyk – JRG Ostrzeszów
- 551[P]22 – GBA 2,5/16 Iveco EuroCargo 150-320/PS Szczęśniak – JRG 1 Piła
- 551[P]90 – SLRR Mitsubishi L200 + quad – JRG 1 Piła
- 561[P]25 – GCBA 7/40 Scania P410/WISS – JRG Pleszew
- 621[P]82 – SLKw Volkswagen Crafter + quad– JRG Turek
- 621[P]83 – SCKn Iveco Trakker 410/Zamet + 621-K2, K3- JRG Turek
- 641[P]25 – GCBA 5/32 MAN TGM 18.340/Stolarczyk + 641-P3– JRG Wolsztyn
- 220[D]96 – Volvo 9700 – KW PSP Wrocław
- 300[D]98 – SLDł Iveco Daily/Szczęśniak – KM PSP Wrocław
- 330[D]90 – SLRR Isuzu D-MAX + quad – JRG Kąty Wrocławskie
- 341[D]80 – SW 2500 Mercedes Atego 1226 + 341-P1 – JRG 1 Jelenia Góra
- 363[D]21 – GBA 3/36 Scania P360/ISS Wawrzaszek – JRG Chojnów
- 382[D]81 – SKw Scania P360/WISS- JRG 2 Wałbrzych
- 421[D]23 – GBA 2,6/2,5 Scania P360/ISS Wawrzaszek – JRG Głogów
- 451[D]25 – GCBA 5/40 MAN TGM 18.340/WISS – JRG Kamienna Góra
- 463[D]25 – GCBA 8+4/60 Scania G480/WISS – JRG Nowa Ruda
- 470[D]83 – SLKw Peugeot Boxer – KP PSP Lubań
- 481[D]22 – GBA 2,5/27 Iveco Eurocargo/Szczęśniak – JRG Lubin
- 501[D]80 – SW 3000 Mercedes Atego 1629 + 501-P90 – JRG Milicz
- 521[D]22 – GBA 2,5/27 Iveco Eurocargo/Szczęśniak- JRG Oława
- 541[D]25 – GCBA 5/40 MAN TGM 18.340/Germaz – JRG Strzelin
- 551[D]21 – GBA 3/36 Scania P360/WISS – JRG Środa Śląska
- 561[D]22 – GBA 2,5/36 Scania P360/WISS – JRG Świdnica
- 571[D]25 – GCBA 8+4/60 Scania G480/WISS – JRG Trzebnica
- 571[D]92 – SLRr Mitsubishi L200 + quad – JRG Trzebnica
- 581[D]25 – GCBA 5/40 MAN TGM 18.340/WISS – JRG Wołów
- 601[D]55 – SLBus Opel – JRG Zgorzelec
- 601[D]89 – SCKn MAN TGA 35.480/WISS + 601-K2, K3 – JRG Zgorzelec
- 471[D]71 – SCKn MAN TGA 35.480/WISS + 471-K3, K4 – JRG Lubań